Δευτέρα 28 Απριλίου 2014

ΑΦΑΣΙΑ: Ο ρόλος του Λογοπεδικού. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τον ασθενή με αφασία;



                                             ΑΦΑΣΙΑ   


Με τον όρο αφασία εννοούμε  τη μερική ή ολική απώλεια γλωσσικών ικανοτήτων  σε παιδιά και ενήλικες, τη δυσκολία στο να χειριστεί  και να κατανοήσει κάποιος  το λόγο. Είναι μία  επίκτητη διαταραχή που προκύπτει μετά από κάποια βλάβη στον εγκέφαλο (κρανιοεγκεφαλική κάκωση, εγκεφαλικό επεισόδιο, όγκο ή άλλη νευρολογική πάθηση). Ο ίδιος ο ασθενής μπορεί να μεταπηδά από τον έναν τύπο αφασίας στον άλλο με την πάροδο της θεραπείας αλλάζοντας έτσι την κλινική του εικόνα.



Ο ρόλος του Λογοπεδικού είναι τόσο  στην έναρξη της αφασίας, όσο και στην αποκατάσταση. Εκτιμά και αξιολογεί  τις ανάγκες και τις δυνατότητες του ατόμου, ενισχύει δεξιότητες και παρεμβαίνει θεραπευτικά, ώστε να αποκαταστήσει τις διαταραχές που προκύπτουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό.

 Συνεργάζεται  με άλλες ειδικότητες (όπως  γιατρούς, φυσιοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, νοσοκόμους),ο Λογοπεδικός εξηγεί, συμβουλεύει και στηρίζει συναισθηματικά το άτομο με αφασία και την οικογένειά του.
Η άμεση αποκατάσταση μέσω της λογοθεραπείας, προκαλεί αυξημένη λειτουργικότητα στις απομείνουσες δεξιότητες, ή ακόμα και ολοκληρωτική επαναφορά μέσα στο 1ο τρίμηνο της θεραπείας σε  ήπιες περιπτώσεις. Από την άλλη πλευρά, η θεραπεία στις » δύσκολες περιπτώσεις «αποτελεί μία μακροχρόνια συνεργασία λογοθεραευτή – ασθενή – οικογένειας, που απαιτεί συνήθως τουλάχιστον ένα χρόνο χωρίς πάντα να εγγυάται πλήρη αποθεραπεία σε σπάνιες περιπτώσεις.


Λόγω της αφασίας, ο ασθενής αντιλαμβάνεται και εκφράζεται διαφορετικά από πριν.


Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε  τον ασθενή με αφασία;

  • ·         Εξασφαλίζουμε ένα ήσυχο περιβάλλον, ώστε να διευκολύνουμε την επικοινωνία.
  • ·         Αποκτούμε  βλεμματική επαφή.
  • ·         Δε φωνάζουμε! Μιλάμε αργά χρησιμοποιώντας απλές προτάσεις, δίνοντας ένα στοιχείο τη φορά.
  • ·         Του δίνουμε χρόνο να σκεφτεί  και να κατανοήσει αυτό που του είπαμε.
  • ·         Δεν αλλάζουμε θέμα όταν δεν καταλαβαίνει.
  • ·         Όταν δυσκολεύεται να βρει τη σωστή λέξη, προτείνουμε εναλλακτικές λέξεις και αν συνεχίζει να δυσκολεύεται έντονα, δεν επιμένουμε.
  • ·         Χρησιμοποιούμε βοηθητικά εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας ( γράψιμο, εικόνες).
  • ·         Επιβραβεύουμε τις προσπάθειές του.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου