Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

ΠΡΟΛΗΨΗ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΛΟΓΟΥ-ΟΜΙΛΙΑΣ -ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΟΓΟΥ-ΟΜΙΛΙΑΣ: ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΒΟΗΘΕΙΑΣ: Πότε να ζητήσετε συμβουλές ή βοήθεια από τον παιδίατρο ή τον Λογοπεδικό.




 0-6μηνών
• Το μωρό σας αντιδρά τους ήχους, κοιτάζει ή στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή τους.
• Παράγει ήχους.
• Μιλήστε του με ήρεμο και ζεστό τρόπο.
• Τραγουδήστε και γελάστε μαζί του.
• Εξηγήστε του τους ήχους που ακούει.
• Ονομάστε τα οικεία άτομα και πράγματα της καθημερινή του ζωής.
• Πείτε του τι κάνετε.
Παρατηρήστε αν το μωρό σας αντιδρά στους ήχους. Αν όχι, ελέγξτε την ακοή του.

  Αναζητήστε βοήθεια αν το μωρό σας, στην προσπάθεια του να επικοινωνήσει, δεν κάνει βλεμματική επαφή.

  Έως 12 μηνών
• Καταλαβαίνει απλές οδηγίες.
• Λέει «μαμά» και «μπαμπά».
• Ανταποκρίνεται όταν ακούει το όνομά του.
• Παίξτε με την φωνή σας αρέσει πολύ στο μωρό: η μελωδία της ομιλίας το βοηθά να καταλάβει και να χρησιμοποιήσει τη γλώσσα πιο αποτελεσματικά.
• Βοηθήστε το μωρό σας να ανακαλύψει τη χαρά της επικοινωνίας: ενθαρρύνετε κάθε είδος αμοιβαίας αλληλεπίδρασης (το γέλιο, το χαμόγελο, το κοίταγμα, τις εκφράσεις του προσώπου κ.λπ.)
• Βοηθήστε το να καταλάβει ότι «ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΟΣ»

Σε αυτό το στάδιο η τηλεόραση προσφέρει ελάχιστα ερεθίσματα στο παιδί. Μην το αφήνετε να κάθεται και να βλέπει για πολλή ώρα, γιατί δεν προάγει την πραγματική επικοινωνία.

  Έως 18 μηνών
• Καταλαβαίνει απλές οδηγίες και προτάσεις.
• Πρέπει να ονομάζει οικεία αντικείμενα.
• Το λεξιλόγιό του εμπλουτίζεται.
• Μιλήστε του κανονικά , χρησιμοποιώντας γραμματικά σωστές προτάσεις και απλές λέξεις, αλλά όχι «μωρουδίστικα».
• Δώστε του βιβλία από χαρτόνι ή ύφασμα, που είναι κατάλληλα για την ηλικία του, και συζητήστε μαζί του :τα χρώματα και τα σχήματα τραβούν το ενδιαφέρον του.

Αναζητήστε βοήθεια αν το παιδί σας σταματήσει να μιλά ή αν η ομιλία του παραμένει στάσιμη ή παρουσιάσει ενδείξεις ότι χειροτερεύει.

  Έως 2 χρονών
• Καταλαβαίνει σύνθετες οδηγίες.
• Λέει το όνομά του.
• Χρησιμοποιεί προτάσεις με 2-3 λέξεις.
• Εμπλουτίστε το λεξιλόγιό του .
• Εξηγήστε του τις λέξεις που δεν καταλαβαίνει.
• Επαναλάβετε τη λέξη που δεν λέει σωστά, αλλά μην του ζητάτε να την επαναλαμβάνει κάθε φορά.

Αναζητήστε βοήθεια αν:
• Το λεξιλόγιό του , εκτός από «μαμά» και «μπαμπά» περιλαμβάνει ελάχιστες λέξεις.
• Η ομιλία είναι δυσκατάληπτη.
• Δεν συνδυάζει 2 λέξεις για να σχηματίζει σύντομες φράσεις και προτάσεις


  Έως 3 χρονών
• Καταλαβαίνει απλές ιστορίες.
• Χρησιμοποιεί προτάσεις.
• Κάνει ερωτήσεις.
• Χρησιμοποιεί πληθυντικό και προθέσεις.
• Μάθετε στο παιδί σας πώς να λέει ιστορίες: βοηθήστε να ξεκαθαρίσει τις σκέψεις του και τα συναισθήματα του.
• Ενθαρρύνετέ το να εγκαταλείψει το μπιμπερό και την πιπίλα, εφόσον τα χρησιμοποιεί ακόμα.

Αναζητήστε βοήθεια αν:
• Η ομιλία του παραμένει δυσκτάληπτη.
• Χρησιμοποιεί μόνο λίγα ρήματα ή /και καθόλου άρθρα ή επίθετα.
• Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό.
• Δεν σχηματίζει απλές προτάσεις.

  Έως 4 χρονών
• Η ομιλία του παιδιού σας πλησιάζει περισσότερο αυτήν των ενηλίκων όσον αφορά τη γραμματική και το συντακτικό.
• Διαβάστε ιστορίες μαζί και διηγηθείτε τις ο ένας στον άλλο. Έτσι ενθαρρύνετε μια θετική στάση προς την ανάγνωση και το λόγο (προφορικό και γραπτό).
• Τα παιδιά χρειάζονται το παράδειγμά σας: αφήστε τα να σας βλέπουν να διαβάζετε.

Αναζητήστε βοήθεια αν:
• Δυσκολεύεται να αρχίσει μια πρόταση ή να επαναλάβει συλλαβές ή λέξεις.
• Χρησιμοποιεί μικρές και όχι σωστά οργανωμένες προτάσεις.
• Η ομιλία του δεν είναι πάντα κατανοητή.
• Δεν μπορεί να διηγηθεί απλά και πρόσφατα γεγονότα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου