Σάββατο 18 Ιουλίου 2015

Eνδείξεις μαθησιακών δυσκολιών από την προσχολική ηλικία


Στο σπίτι και στο σχολείο χρειάζεται να παρατηρούμε τη συμπεριφορά του παιδιού ώστε να αναγνωρίσουμε εγκαίρως πιθανές δυσκολίες του. Ποια είναι όμως τα γνωρίσματα των πρώιμων μαθησιακών δυσκολιών;


Στο γλωσσικό τομέα, το παιδί δυσκολεύεται: στην αναγνώριση και μίμηση ήχων, στην άρθρωση φωνημάτων ή ακόμη και λέξεων, για παράδειγμα λέει «θ» αντί για «σ», «ζ» αντί για «δ», «λ» αντί για «ρ». Στην ακουστική διάκριση φωνημάτων που μοιάζουν ηχητικά , για παράδειγμα λέει «φέλω» αντί για «θέλω». Στην αναγνώριση και κατονομασία αντικειμένων της καθημερινότητας. Στην κατανόηση της σημασίας λέξεων που ακούει συχνά. Στην εκμάθηση νέων λέξεων. Στο σχηματισμό και στη χρήση ολοκληρωμένων προτάσεων που έχουν νόημα. Στην αναγνώριση πολλών γραμμάτων της αλφαβήτου. Το παιδί εκδηλώνει: παραλείψεις συμφώνων όταν εμφανίζονται σε συμπλέγματα, για παράδειγμα λέει «τένο» αντί για «τρένο». Αντιστροφές φωνημάτων ή συλλαβών, για παράδειγμα λέει «στραβός» αντί «σταυρός» .


 Στο γνωστικό τομέα, το παιδί δυσκολεύεται: στην αναγνώριση χρωμάτων, σχημάτων και μεγεθών. στην ταξινόμηση, αντιστοίχιση και σύγκριση αντικειμένων. Στην κατανόηση της λογικής αλληλουχίας και της χρονολογικής σειράς των γεγονότων (πριν, τώρα, μετά). στην απομνημόνευση οπτικών και ακουστικών ερεθισμάτων (γράμματα, λέξεις, προτάσεις). Στην εκτέλεση καθημερινών δραστηριοτήτων (πλύσιμο χεριών πριν το φαγητό). στην οργάνωση και ολοκλήρωση μιας δραστηριότητας (περνάει από το ένα παιχνίδι στο άλλο, αφήνει μια ζωγραφιά στη μέση). Στην εκτέλεση των οδηγιών του  εκπαιδευτικού.


Στον κινητικό τομέα, το παιδί εμφανίζει δυσκολίες: σε δραστηριότητες αδρής κινητικότητας ( να κατέβει τη σκάλα, να πιάσει τη  μπάλα) ή λεπτής κινητικότητας (να κόψει  με το ψαλίδι, να ζωγραφίσει εντός πλαισίου). Στο συντονισμό χεριού-ματιού (να αντιγράψει απλά σχήματα,να κλείσει το φερμουάρ). Στον προσανατολισμό στο χώρο (πάνω-κάτω, δεξιά- αριστερά, μπροστά-πίσω). Στις δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης (πλύσιμο, ντύσιμο, φαγητό, τουαλέτα).


Στον κοινωνικο-συναισθηματικό τομέατο παιδί  αγχώνεται και αντιδρά όταν αποχωρίζεται τους γονείς του. Δυσκολεύεται να προσαρμοστεί σε νέες καταστάσεις. Αποφεύγει τις ομαδικές δραστηριότητες ( τα παιχνίδια με άλλα παιδιά). Δεν ακολουθεί τους κανόνες λειτουργίας της τάξης και μπαίνει συχνά τιμωρία.  Δυσκολεύεται να δημιουργήσει και να διατηρήσει φιλίες. Δεν εκφράζει τα συναισθήματα και τη γνώμη του. Εκδηλώνει συχνά επιθετικές μορφές συμπεριφοράς. Παρουσιάζει υπερευαισθησία στην κριτική και στην αποτυχία. Γίνεται συχνά αποδέκτης πειραγμάτων και αρνητικών σχολίων από τους συνομηλίκους του.





Όταν ένα παιδί προσχολικής ηλικίας εκδηλώνει πολλές από τις παραπάνω μορφές συμπεριφοράς, τότε μπορεί  να εμφανίσει μαθησιακές δυσκολίες. Παιδιά τα οποία εμφανίζουν τέτοιες  δυσκολίες, έχει παρατηρηθεί ότι εγκαταλείπουν πιο εύκολα την προσπάθεια, αρνούνται τη συμμετοχή τους σε οποιαδήποτε μαθησιακή διαδικασία ή ομαδική δραστηριότητα, δεν πιστεύουν στον εαυτό τους, εκδηλώνουν διασπαστική συμπεριφορά και συχνά οδηγούνται σε σχολική αποτυχία. Κατά συνέπεια, τίθεται σε κίνδυνο η πορεία τους τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.


Όσο πιο έγκαιρα εντοπιστούν οι δυσκολίες και απευθυνθείτε στον ειδικό, τόσο περισσότερες οι πιθανότητες μελλοντικής επιτυχίας του παιδιού!!!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου